Saturday, June 26, 2010

Qailullah-Short Afternoon Nap

Ubat mengantuk adalah tidur..ni azimat yang aku pegang sejak berkurun lama.Sebab tu la,ade je orang tumbang dalam kelas semata2 guna prinsip hidup ni.InsyaAllah,aku tak tidur dalam kelas,cuma mengantuk tahap stroke je lah..nak tidur,pastikan zone benar2 selamat>okey..


Just share pasal qailullah@tidur siang..


Dalam kitab Fiqhus Sunnah terdapat keterangan sebagai berikut:

“Terdapat sebuah hadis dari Ibnu Umar, beliau berkata, "Kami (para sahabat) pada zaman Rasulullah saw. suka tidur di masjid, kami tidur qailullah (tidur tengah hari) di dalamnya, dan kami pada waktu itu masih muda-muda." (Kitab Fiqhus Sunnah, Juz I, hal. 252)


Di dalam kitab Misykatul Masabih disebutkan,

"Tidur sekejap di waktu tengah hari atau qailullah bukanlah satu perbuatan yang keji kerana Rasulullah pernah melakukannya."


Membantu solat tahajjud

Imam Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin berkata,

"Hendaklah seseOrang tidak meninggalkan tidur yang sekejap pada siang hari kerana ia membantu ibadah pada malam hari. sebaik-baiknya hendaklah seseorang itu bangun daripada tidurnya sebelum gelincir matahari untuk menunaikan solat zuhur.


Selepas solat jumaat

Anas bin Malik ra berkata:

“Kami takbir (bersegera datang ke masjid) untuk menanti pelaksanaan solat Jumaat dan kami qailullah setelah solat Jumaat.” (HR. Al-Bukhari no. 905)

  • Albert Einstein, Napoleon Bonaparte, Thomas Edison, Winston Churchill adalah orang-orang yang selalu melakukan short afternoon nap.
  • Penelitian di NASA menunjukkan performance dan tumpuan pilot yang melakukan tidur siang 24 minit lebih tinggi drpd yang tidak.
  • Dr Maas, seorang ahli fisiologi mengatakan bahwa tidur siang 20 minit secara signifikan meningkatkan focus kita pada hal-hal yang detail.
  • Mengikut kajian, tidur t'hari dapat meningkatkan tenaga, tumpuan dan produktiviti pekerja2.
  • Waktu tghari adlh waktu sesuai untuk tidurseketika kerana sistem badan manusia bersedia memanfaatkan fasa tidur pd wktu tersebut yg dikenali midafternoon quiescent phase ora secondary sleep gate.
  • Tidur 30 minit tghari mempunyai risiko sakit jantung 30% lebih rendah berbandg yg lain
  • Dr. James Maas, pakar tidur dari Cornell University merumuskan, tidur tghari selama 15-20 minit sudah mencukupi bagi mengembalikan tenaga dan menjaga kesihatan.
Melakukan short afternoon nap yang effective:
1) Dalam 12 t'hari sebelum waktu zohor atau immediately after zohor(lepas solat)
2) Tidur dalam 20-30 minit sahaje..if more than that, akan menyebabkan kita masuk dalam deep sleep zone yg akn menyebbkan kita tidur membabi buta sepanjang hari.
3) Imbangkan dgn mngurangkan tidur waktu malam dgn membiasakan diri bangun sekitar 2pagi ..bukan mula tidur 2 pagi(hehe)

mase tadika dulu,ade jugak dalam jadual 'tidur tengahari'(tadika pukul 8pagi-4.30ptg,dah mcm orang g office.maybe sebab tu la ibu ngan abah pilih tadika tu).Aku ngan adik aku dapat special case..kitorang dapat tidur kat bilik cikgu..orang lain sume tido kat luar je~

::sekolah menengah pon ade jadual tido2 mase tengahari.WAJIB pulak tu sebab sekolah aku sampai 4.30 petang (mcm keje pejabat la jugak).Mula2 aku tak suka tidur siang,bile lame2,dah biase kott..sampai sekarang>>aku suke tidur~rase macam hobi pon ade
::Sekarang,aku lagi suke tidur siang,jaga malam-petanda dunia dah nak kiamat,semuanye tunggang terbalik

cik penulis: semua peringatan untuk diri sendiri juge..

9 comments:

Nur Areefah said...

number 3 tu semua nak terasa =.=

nurus said...

haha...aku pon terrasa ngan ape yang aku tulis..skg 2.59am~hehe

nurus said...

eh~efa..ko komen awal sgt(immediately)..aku tak sempat touch-up..td tu berserabut ;)

Lily said...

tidur pun mesti konsisten..=)
6-7 sehari..

nurus said...

betul2~
macam kite yang muda belia remaja nih 4jam pon dah cukup 8D

Nur Areefah said...

tidur 2 jam sudae =.=

nurus said...

testing~

Raji and Yeen said...

btol owh
ak kne suh ckgu ak bce bnder nih =.=
bukti knape ak tdo ptg2 dlm class
huahuahua
XD xD

nurus said...

ahahaha..
wajib ke atas ko untuk tido dlm kelas mase petang
~tunjuk r,satgi cg ko boleh buat rules baru.. 8D 8D