Wednesday, July 13, 2011

Aku dan Twitter dan Politik

Salam all readers!! (bajet ramai lagi..hehe)

Entry aku hari ni cuma sikit je dan tak berapa nak panjang. InsyaAllah kecuali jika aku terbebel. Walaupun sekarang dah masuk 13 July, tapi 9 July punya tarikh masih lagi disebut-sebut dan aku juga kurang bersetuju jika ada yang kata,

"Stopla cakap pasal politik".
"9 July dah lama habis kot".

Hye33, politik bukan boleh dibuat gelombang turun naik. Bukanke dalam Islam sendiri ada politik?Melantik ketua kelas pun, politik juga. Semua benda dalam hidup kita berkaitan dengan politik sebenarnya. Takkan sampai mati cakap pasal game, awek, gajet, duit je..Apa salahnya cakap? cakap je lah.. Unfinished Business kot..haha #nurusemo.

Tapi benda ni semua perlu la dibuat dengan #bersih. hehehe

Politweet, organisasi penyelidikan yang mengkaji interaksi rakyat biasa dan ahli-ahli politik menyatakan pengguna Malaysia secara umumnya tidak cenderung dengan politik but are fired up by #bersih. Semua orang pun, dah tak beberapa cakap pasal bende mengarut sangat dah. Gosip perempuan apetah lagi, semua nya berkitar tentang politik saja. Macam kat rumah aku, takde cakap pasal benda lain selain politik. Hebat gila diorang!

Ada juga pengguna yang tak pernah nak bertweet walaupun dah ada account, were bothering untuk tweet tentang #bersih juga termasuk aku. Aku dulu sebab tak pandai segala menatang simbol mak nenek dia macam # @ RT. pelik oh! semacam je aku tengok benda tu. completely different la dari FB yang aku tegarkan tu.hehe..

Dan promoter #bersih yang paling banyak bertweet bukanlah dari kalangan ahli politik sendiri, cuma pengguna biasa mungkin, kecuali Elizabeth Wong yang itu pun masa selepas bermulanya tangkapan.That's mean, penganjur mencadangkan, rakyat merealisasikan. Tak perlu dipanggil Super Junior untuk mendapatkan sejuta belia padahal masa najib berucap tak sampai 100 pun yang datang.

Dan Malysian Behaviour ni telah pun dikenalpasti politweet sejak pilihanraya 2009, projek 1Malaysia dan terbesar #bersih. Bilangan Retweet juga melepasi purata by " a large margin". Kira macam the most popular la di Malaysia.Thats why kenapa Mubarak menutup semua jaringan internet masa 'muzaharot' demonstrasi aman Mesir beberapa bulan yang lalu.

Aku.. selalu la juga search bersihstories, TVselangor untuk live dan Al-Jazeera ni. Tapi Al-Jazeera tu sikit2 jelah dia mentionkan. But satu dunia dah tahu mungkin, how sweet the Democracy In Malaysia. Sampai bila kita nak sorokkan pemimpin supaya negara lain pandang kita begitu awesome, gorgeous dan sebagainya. Itu hak kita nak pilih sesiapa. Eh, tapi kita bukan suruh PM turun, kita menuntut election yang bagus je.kan?

Best giler orang yang dah habis exam ^^
dan ini pula tweeter aku, mengarut la tapinye tekan sini untuk nurus09 ..hohoo :D

Cik penulis: Isu palestine juga sangat penting. Itu isu sejagat Islam. Tak ada gelombang. Cuma kita yang membentuk gelombang turun naiknya isu tersebut. peace!

Wslm. Jumpa lagi bila entah.


2 comments:

Nur Areefah said...

welcome to twitter.kih3...
best kn.. lagi boleh cakap apa sukahati kita :P
drpd ckp benda yg ntahape2 mencarut ke baik ckp politik pon ada manfaat jugak..ilmiah lg tuuuu hihi

NurAreefah.com latest entry : twitter limits

nurus said...

thanks for welcoming.
haha. pasal politik tu, kau..hahaha
lepas reti, baru best. dulu mcm tak pernah la nak rasa best. :D