Sunday, June 26, 2011

Bernoulli's Principle

Prinsip bernoulli telah pun dinamakan oleh seorang ahli matematik Belanda, Daniel Bernoulli selepas menerbitkan bukunya yang bertajuk Hydrodynamica pada tahun 1738.

This principle menyatakan bahawa 'increase pressure will decrease the velocity'. Prinsip ini banyak digunakan dalam kehidupan seharian kita, contohnya aerofoil. Udara di atas kapal terbang adalah lebih tinggi berbanding di bahagian bawah. Sebabnya tekanan di bahagian atas lebih rendah berbanding bawah. Ini menyebabkan perbezaan 'upward lift forced' dan membantu kelajuan kapal terbang tersebut. Kenapa dan mengapa udara bergerak lebih pantas di atas dah lambat di bahagian bawah, tidak dinyatakan dalam wikipedia. hahaha (maybe ada :D). Pelajar engine atau seumpamanya lebih tau dari aku. huaa3


Kesimpulan bagi prinsip daniel di atas tekanan mengurangkan velocity. Thats means inversely propotional. Ini agak bertentangan dengan prinsip aku dan mungkin sebahagian dari korang2 (bajet ramai baca.hehehe). Kerana prinsip aku adalah directly propotional. 'Increase pressure will increase velocity, speed, dan accelerationnya sekali.'

Daily life application: Setiap kali musim peperiksaan means semasa tekanan yang tinggi, aku berupaya membaca dengan kadar yang cepat semata-mata nak habiskan buku walaupun aku tau, takkan habis sebab baca last minute. At least, speed reading tu agak berkesan. Fokusnya ada. Tumpuan yang agak baik berbanding jika a long time more to goo..hahaa

That's what we called 'Nurus Law'
haha! nak jugaak~

Berbanding masa bukan musim exam, aku memerlukan masa yang panjang untuk membaca satu mukasurat, dan boleh jadi satu muka surat pun tak habis lagi dari pagi sampai malam. Sebab apa? Takde tekanan. Satu muka, satu hari. huhu,bilanye nak habis.

Dan 29 Jun ni, aku ada exam Biochemistry. Gap 5 hari. So, dua hari pertama macam syurga kejap. Baca sikit, rehatnya berganda-ganda. Bila esok nak exam, baru rasa macam nak pengsan la, nak mati la. Suruh ibu doakan bagi berjaya bagai, usaha takla gah mane. Ini slot tazkirah diri sendiri dan jangan tiru aku..haha. Pendek gila post aku yang ni.

Cik penulis: paip biasa macam guna water heater :(
Ok.wassalam.




3 comments:

Atiqah Abdullah said...

kenape ngan paip cik penulis?
kitorg masih guna water heater :)

nurus said...

hah??
dekat tanta tu summer ke?
masih winter? tak panas eh?

sini panas oh..
buat air milo panas, xyah masak dalam kettle dah. 3alatul je (hehe..over)

Atiqah Abdullah said...

haha.sengal la nurus ni :P
summer la cik kak oi.tapi air masih sejuk.