Sunday, May 8, 2011

Fakta emel 1Malaysia

Salam semua!


1) Tricubes Berhad (sykt yg akan mengendali) merupakan sebuah syarikat IT dan telah disenaraikan di Bursa Malaysia namun telah mendapat Guidance Note 3 (GN3) yang berdepan dengan nasib ‘delist’ dari senarai Bursa Malaysia menjelangnya 29 Oktober 2011 atas sebab kewangan yang lemah di dalam syarikat.

2) Rakyat berumur 18tahun ke atas diberi emel percuma.

3)Fungsinya memberi perkhidmatan rangkaian sosial, pembayaran bil online,terima notis kerajaan spt notis cuti,saman,penerimaan statement untuk KWSP, renew lesen memandu dan taksiran cukai pendapatan. pendek kata, senang kerja :P

4)Projek Emel 1Malaysia yang telah diumumkan oleh PM Datuk Seri Najib Razak sebagai satu antara 7 projek baharu di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), ditentang hebat kebanyakan rakyat Malaysia. Syarikat Tricubes akan mengenakan RM0.50 untuk setiap email kepada pelanggannya.-->kena charge juge rupanya. Ingatkan free.

5)Ketua Pegawai Eksekutif syarikat berkenaan, Khairun Zainal Mokhtar memberitahu bahawa kepada sesiapa yang ingin mendapatkan kemudahan keselamatan yang lebih, maka bolehlah dapatkan dengan kemudahan ‘encryption’.Sekali lagi, dikenakan caj tambahan.heh?

6) Untuk mendapatkan email 1Malaysia, pendaftaran dibuat Jabatan Pendaftaran Negara! Langsung tidak munasabah sebabnya JPN tempatnya untuk urusan kp, daftar perkahwinan, isu-isu pendaftaran yang berkaitan dengan taraf kewarganegaraan, ini pula dijadikan tempat mendaftar email 1Malaysia!---->makin panjang barisan di JPN kerana semuanya berebut-rebut dapatkan emel 1malaysia.

7)Dengan kos projek sebanyak RM50 juta, syarikat ini mensasarkan purata 900,000 pengguna setiap bulan dan mendapatkan semua rakyat Malaysia berusia 18 tahun menyertainya menjelang tahun 2015.

Bayangkan berapa perbelanjaan yang perlu dibayar oleh kerajaan setiap bulan. Contohnya 20 agensi kerajaan yang menyertai, 900,000 pengguna X 20 agensi kerajaan,sama dengan RM18 juta setiap bulan yang perlu dibayar oleh kerajaan kepada syarikat Tricubes Berhad! pdhl semuanya sudah tersedia ada dlm laman web msg2.
"Justeru" semua agensi yg menceburkan diri perlu organise semula, no more website masing2. kerana semuanya boleh didapati dlm emel 1malaysia--->mudahkan?

Cik penulis: Semua profile picture tukar gambar mak masing-masing, sebab Hari Ibu. hehe

Salam sayang daripada: nurus_91@1malaysia.com

Wsalam.

4 comments:

fzeo said...

kau ada email 1 mlysia?

nurus said...

ade.. kau nak add? ambik la tu,kat post aku ade tulis..hehe

fzeo said...

x berminat utk mendapatkn email tu. malas

nurus said...

ahaha..xmau sudah~