Monday, August 31, 2009

Orientation Programme

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum..

untuk sekian kalinya,kali ini saya akan menceritakan tentang program orientasi pelajar di ILIM bermula 22-29/8 bersamaan 1 ramadhan.thanks a lot to AQM members...
Over all, 2thumbs up diberi untuk ILIM~facsilities sangat2 bagus,sesetengh bilik terdapat alat penghawa dingin termasuk water heater sekali.ade pulak yang hanya terdapat suis saje~balik nurus x de ape2.kalau x,3 thumbs up nak bagi..

Perjalanan program agak lancar walaupun agak meletihkan maklumlah di bulan puasa.Penceramahnya pula terdiri drpd org2 hebat tidak kira dalam bidg akademik mahupun agama.Antara yang diingati, Timb Dekan UiTM,lec2 ukm.peg2 NGO,prof2,dr2 dan tak kurang ust2 yang hebat.barisa senior juga turut berkongsi sedikit sebanyak pengalaman sepanjang bergelar penunutut di bumi Mesir.

Best atau tidak??Ia terpulang kepada penilaian seseorang individu.Hanya mereka yang dapat memanipulasikan sesuatu program samada best atau x best~Bgi saya,memg best sangat2.Kenapa best???sebab kalau x,sya akan miss solat terawih,kalau x, saya tidak akan qiam, kalau x,saya akan banyak tgk tv,tido n blablabla..

Boleh dikatakan kursus orientasi ni macam kem ramadhan..x banyak slot yang berkaitan pelajaran.Just learning medicine,anatomy,histology,physiology yang setiap satunya hanya 2 jam. Yang lain2 banyak berupa motivasi,kuliah,ta'lim,soal jawab bersama senior,tadarus n byk menyelitkan tentang kepentingan dr dalam pembangunan ummah.

Paling saya suka,tarbiyahnya.Kami ditekankan adab berpakaian dan dilarang sama sekali untuk 'free hair' atau memakai baju berlengan pendek(bg perempuan la)-ada jugak yang mencebik ketika dinasihati n diwarning. 4-5 hari kemudian pon ade jugak peserta (p) yang berlegan pendek.
kata syidah'kakak yang pakai tudung sejadah'(tudung dia mcm sejadah...wahhhahha)
bukan apa,kita sebagai penuntut bawak la image negara baik2.jaga maruah diri~

paling saya x suka,bising dalam musolla(surau)..x suka!!!huh~kalau ye pon,cakap la perlahan2 dengan org sebelah(just trying to prevent asleep,right??).Ini siap buat group sembang mase ust tgh bagi ceramah.anda tahu??betapa susah penceramah cari bahan2 menarik untuk dikongsi bersama kalian..kesian tengok..tak kurang juga yang memasang lagu kuat2 dlm musolla.. actually,hp ni memg menjahanamkan kpd sesiapa yang menyalahgunakan..

2nd last day,kami ke Taman Botani Putrajaya n melihat seni bina Morocco.Tak tau la kenape,bebudak ni teruja sangat2 tengok spesis2 pokok(macam x penah tengok).maybe saje nak cooperate ngan guider tu kot.seni bina Morocco pula dibina atas idea presidennya sendiri yang amat tertarik dengan Malaysia dan mencadangkan agar seni bina istananya dibuat di Malaysia. Dan perkara itu telah di'decide'kan oleh Tun M. untuk dibina di tempat itu.



Malam Aspirasi AQM pula,kami dibahagikan kepada 5 kump(3p,,2L),1 group about 40-50 org.Tajuk persembahan kami diberi berdasarkan motto AQM sendiri iaitu "Profesional yang berteraskan ilmu,bertunjangkan iman,bersifat taqwa dan beramal soleh'.mostly ahli group saya,mencadangkan nasyid,atau lagu. Bagi menyelamatkan keadaan, aku dan aishah mencadangkan coral speaking.Alhamdulillah,cadangan diterima..Bukan apa,anda pun tahu suara perempuan itu aurat.Jadi kalau buat juga,bermakna kita bersedia menempah bala..takkan nak berdiam diri saja kan??(walaupun group kami x menang~hik3)
Group Kak Aki jadi johan.memg best~gamat kejap..nasib baik gelak tak sampai golek2..selalunya kalau p buat persembahan,,tau2 je lah..x bbrp best n x gempak.yg ni len crita=p

check-out,,2pm.balik rumah mak suadara Khaulah.tq very much to cik Yah.(blushing2!!).malam naik bas AB Express ngan khaulah,nisa, n abangnya.teruja kali pertama naik bas double decker~he2.sampai sp about 4am...~end story

*maaf post agak panjang,nak bace boleh,x nak bace boleh
pic kemudian
cik penulis:luggage koko x lawa.huhu~

8 comments:

Anonymous said...

ehem~~
sempat juge ade name kite...
:D
nice post!!

نورالحسنى ^_^ said...

aikk, betul ke x miss terawih ni?
dgr2 cite 2,3 malam x pi..
jgn temberang ea...hehe

terima jela apa yg ada..
luggage koko pn koko la..
sayang apa yg kita ada kalau x ada apa yg kita suka..
ya dak?

last, packing brg cepat2..
nti xsempat.

byk dapat duit raya noh..
;>

nz said...

salamun 'alaik,

ape kbr? wahh hebat nye name2 subjek tu ye.

ye, byk nak kena jaga lg2 time ramadhan ni kan.. semoga kita para wanita dpt jaga diri sebaik mungkin di tmpt org..

saje singgah. slmt berpose :-)

nurus said...

to syidah:
ko hutang name ngan aku
nanti publish aku plak yea=P

to kak ngah:
sila clear balik kenyataan~hehe
mane ade miss terawih,qiam ade la
len kali bce betoi2

duit raye dapat dah banyak la
tu pon ada p mintak2 sket ritu

to inas:
habaq baik
name je,x de makna..hihi
singgah slalu yup

blueberrysashay said...

hehe..best en orientasi..

ak skg ko..
ad ke psg lagu westlife kuat2 time org tgh jemaah,...mge dy dpt insafi perlakuan itu agr x berulang!!

heh.
rindu ko,syidah yg asyik nk **** je..hahah..khaulah..mira..nisa..huhu.

nurus said...

hehe aishah,,syidah nak pe??
****.(takut kne sound jap g)

aku boh name korg semua nih.
6 days left..huhu
promote2..duit raye aku dah 800lebih sejak balik ritu~~

Anonymous said...

yela yela...
tulis jek aku yg ske 'tido'...
kn???
:D

xpe,t kt mesir ak xkn tido bnyk cm ritu la...aritu sje jek nk test...
hakhakhak!!!
:D

warhh!!
klh r duit rye..
bley belanje t kt sne..
huhu~~

nurus said...

wahhaha syidah dah marah
ko nak test ke??
mcm tak caye je

takpe2 nanti aku belanja syidah
(belanja makan roti 50sen)hehe...